Avhandlingar

Här finns möjlighet att ta del av doktorsavhandlingar och licentiatuppsatser. En del finns tillgängliga i NCM:s bibliotek. Ett antal är försedda med länkar till abstracts eller i några fall till avhandlingen i sin helhet.

    Segerby, Cecilia 2017 Supporting mathematical reasoning through reading and writing in mathematics – making the implicit explicit
    Malmö högskola
    Fulltext
    Vingsle,
    Charlotta
    2017 Formativ bedömning och självreglerat lärande: Vad behöver vi för att få det att hända?
    Umeå universitet
    Fulltext
    Nyman,
    Rimma
    2017 Interest and engagement: perspecitves on mathematics in the classroom
    Göteborgs universitet
    Fulltext
    Petersson,
    Jöran
    2017 Mathematics achievement of early and newly immigrated students in different topics of mathematics
    Stockholms universitet
    Fulltext
    Olteanu, Lucian 2016 Framgångsrik kommunikation i matematikklassrummet
    Linnaeus University
    Fulltext
    Norqvist,
    Mathias
    2016 On mathematical reasoning - being told or finding out
    Umeå universitet
    Fulltext
    Teledahl,
    Anna
    2016 Knowledge and writing in school mathematics - a communicational approach
    Örebro universitet
    Fulltext
    Larsson,
    Kerstin
    2016 Students' understandings of multiplication
    Stockholms universitet
    Fulltext
    Bergvall,
    Ida
    2016 Bokstavligt, bildligt och symboliskt i skolans matematik – en studie om ämnesspråk i TIMSS
    Uppsala universitet
    Fulltext
    Bagger,
    Anette
    2015 Prövningen av en skola för alla: nationella provet i matematik i det tredje skolåret
    Umeå universitet
    Fulltext
    Sidenvall,
    Johan
    2015 Att lära sig resonera: Om elevers möjligheter att lära sig matematiska resonemang
    Linköpings universitet (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Larsson,
    Maria
    2015 Orchestrating mathematical whole-class discussions in the problem-solving classroom: Theorizing challenges and support for teachers
    Mälardalens högskola
    Fulltext
    Sterner,
    Görel
    2015 Tal, resonemang och
    representationer - en interventionsstudie i matematik i förskoleklass
    Göteborgs universitet (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Harvard Maare,
    Åsa
    2015 Designing for peer learning: mathematics, games and peer groups in leisure-time centers
    Lunds universitet
    Fulltext
    Fahlgren,
    Maria
    2015 Designing for the integration of dynamic software environments in the teaching of mathematics
    Karlstads universitet
    Fulltext
    Magnusson,
    Joakim
    2014 Proportionella samband – innehållets behandling och elevernas lärande
    Göteborgs universitet
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Lundström,
    Marita
    2015 Förskolebarns strävanden att kommunicera matematik
    Göteborgs universitet
    Fulltext
    Andersson,
    Catarina
    2015 Professional development in formative assessment: effects on teacher classroom practice and student achievement
    Umeå universitet
    Fulltext
    Brunström,
    Mats
    2015 Matematiska resonemang i en lärandemiljö med dynamiska matematikprogram
    Institutionen för matematik och datavetenskap, Karlstads universitet
    Fulltext
    Johansson,
    Helena
    2015 Mathematical Reasoning – in pysics and real-life context
    Department of Mathematical Sciences Chalmers University of Technology and University of Gothenburg
    Fulltext
    Mårtensson,
    Pernilla
    2015 Att få syn på avgörande skillnader. Lärares kunskap om lärandeobjektet
    Högskolan i Jönköping
    Fulltext
    Serder,
    Margareta
    2015 Möten med Pisa, Kunskapsmätning som samspel mellan elever och provuppgifter i och om naturvetenskap
    Malmö studies in educational sciences No. 75, Doctoral dissertation in education.
    Abstract
    Wester,
    Richard
    2015 Matematikundervisning utifrån ett elevperspektiv
    Malmö studies in educational sciences: Licentiate dissertation series 2015:36. Malmö högskola
    (Licentiatavhandling)
    Abstract
    Frejd,
    Peter
    2014 Modes of mathematical modelling – an analysis of how modelling is used and interpreted in and out of school settings
    (Linköping Studies in Behavioural Science, 181). Linköping. Linköpings universitet.
    Fulltext
    Jahnke,
    Anette
    2014 Insegel till dialog, Skolans matematikutbildning - en studie i fyra praktiker
    Ph.d. i studier av profesjonspraksis, Profesjonshögskolen Nr. 11. Bodø
    Fulltext
    Larson,
    Niclas
    2014 Matematikämnet och stadiebytet mellan grundskolan och gymnasieskolan. En enkät- och klassrumsstudie
    (Linköping studies in behavioural science, No. 187).
    Abstract
    Liljekvist,
    Yvonne
    2014 Lärande i matematik - om resonemang och matematikuppgifters egenskaper
    (Karlstad University studies, 2014:16). Karlstad. Karlstads universitet.
    Fulltext
    Mellroth,
    Elisabet
    2014 High achiever! Always a high achiever?
    A comparison of student achievements on mathematical tests with different aims and goals. Faculty of Health, Science and Technology. Karlstad University Studies | 2014:67.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Palmberg,
    Björn
    2014 The influence of national curricula and national assessments on teachers’ beliefs about the goals of school mathematics
    Umeå. Umeå universitet.
    Fulltext
    Ryberg,
    Ulf
    2014 Variationens betydelse för elevernas lärande. Relationen mellan en funktions graf och grafen till funktionens derivata
    Göteborgs universitet
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Skog,
    Kicki
    2014 Power, positionings and mathematics - discursive practices in mathematics teacher education
    Doctoral Thesis from the Department of Mathematics and Science Education 8, Stockholms universitet.
    Abstract
    Svanteson Wester,
    Jenny
    2014 Hur kan dubbelt så långt bli fyra gånger större?
    Göteborgs universitet
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Svensson,
    Petra
    2014 Elever med utländsk bakgrund berättar: möjligheter att lära matematik
    (Malmö studies in educational sciences. Licentiate dissertation series, 2013:31) Malmö: Malmö högskola.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Viirman,
    Olov
    2014 The function concept and university mathematics teaching
    Karlstad. Karlstads universitet.
    Fulltext
    Carstensen,
    Anna-Karin
    2013 Connect – modeling learning to facilitate linking models and the real world trough lab-work in electric circuit courses for engineering students
    (Studies in Science and Technology Education, 67). Linköping. Linköpings universitet.
    Fulltext
    Dahlin,
    Karin I. E.
    2013 Does it pay to practice? - a quasi-experimental study on working memory training and its effects on reading and basic number skills
    Stockholm. Stockholm University.
    Fulltext. Skolportens intervju
    Delacour,
    Laurence
    2013 Didaktiska kontrakt i förskolepraktik: förskollärares transformering av matematiska mål i ett läroplansdidaktiskt perspektiv
    (Malmö studies in educational sciences. Licentiate dissertation series, 2013:29). Malmö: Malmö högskola
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Engvall,
    Margareta
    2013 Handlingar i matematikklassrummet - en studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder för addition och subtraktion är i fokus
    (Linköping Studies in Behavioural Science, 178). Linköping. Linköpings universitet.
    Fulltext
    Liu,
    Yang
    2013 Syllogistic analysis and cunning of reason in mathematics education
    Karlstad University Studies, 2013:28. Karlstad. Karlstads universitet.
    Fulltext
    Olande,
    Oduor
    2013 Students' narratives from graphical artefacts - exploring the use of mathematics tools and forms of expression in students' graphicacy
    (Mid Sweden University doctoral thesis, 162). Sundsvall. Mid Sweden University.
    Fulltext
    Palmér,
    Hanna
    2013 To become, or not to become, a primary school mathematics teacher - a study of novice teachers' professional identity development
    (Linnaeus University Dissertations, 2013:130). Växjö. Växjö universitet.
    Fulltext
    Szabo,
    Attila
    2013 Matematiska förmågors interaktion och det matematiska minnets roll vid lösning av matematiska problem
    (Rapporter i matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, 2013:4) Stockholm: Stockholms universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Säfström,
    Anna Ida
    2013 Exercising mathematical competence - practising representation theory and representing mathematical practice
    Göteborg. Chalmers.
    Fulltext
    Unga,
    Johanna
    2013 Det är en spricka i allt, det är så ljuset kommer in… : matematik och förskolebarns experimenterande och potentialitet
    Stockholm: Stockholms universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Östergren,
    Rickard
    2013 Mathematical learning disability – cognitive conditions, development and predictions
    Linköping. Linköping Studies in Arts and Science, 584.
    Fulltext
    Aretorn,
    Lena
    2012 Mathematics in the Swedish upeer secondary school electricity program: a study of teacher knowledge
    (Studies in science and technology education). Umeå: Umeå universitet
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Balan,
    Andreia
    2012 Assessment for learning - a case study in mathematics education
    (Malmö studies in educational sciences, 68). Malmö. Malmö universitet.
    Fulltext
    Fägerstam,
    Emilia
    2012 Space and place - perspectives on outdoor teaching and learning
    (Linköping studies in behavioral sceince, 167). Linköping. Linköpings universitet.
    Fulltext
    Guambe,
    Ribas Salatiel Madaucaneo
    2012 Decontextualized language, logic, and algebra - the relationship between Mozambican students' achievement in school mathematics and their language and social background
    (Doctoral thesis / Luleå University of Technology, 2012). Luleå. Luleå Tekniska Universitet.
    Fulltext
    Mutemba,
    Balbina Jael Da Conceição
    2012 Pedagogic practice between tradition and renewal - a study of the new mathematics curriculum in Mozambique
    (Doctoral thesis / Luleå University of Technology, 2012). Luleå. Luleå Tekniska Universitet.
    Fulltext
    Player-Koro,
    Catarina
    2012 Reproducing traditional discourses of teaching and learning mathematics - studies of mathematics and ICT in teaching and teacher education
    (Studies in applied information technology. Centre of educational science and teacher research, CUL. Graduate school in educational science. Doctoral thesis, 17). Göteborg.
    Abstract
    van Bommel,
    Jorryt
    2012 Improving teaching, improving learning, improving as a teacher - mathematical knowledge for teaching as an object of learning
    (Karlstad University Studies, 2012:31). Karlstad. Karlstads universitet.
    Fulltext
    Andersson,
    Annica
    2011 Engagement in education - identity narratives and agency in the contexts of mathematics education
    Aalborg. Aalborg university.
    Fulltext
    Becevic,
    Semir
    2011 Klassrumsbedömning i matematik på gymnasieskolans nivå
    (Linköping Studies in Science and Technology, 1502). Linköping: Linköpings universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Dahl,
    Thomas
    2011 Problemlösning kan avslöja matematiska förmågor: att upptäcka matematiska förmågor i en matematisk aktivitet
    Växjö: Linnéuniversitetet
    (Licentiatavhandling)
    Referens
    Frejd,
    Peter
    2011 Mathematical modelling in upper secondary school in Sweden: an exploratory study
    (Linköping Studies in Science and Technology, 1471). Linköping: Linköpings universitet
    (Licentiatavhandling)
    Abstract
    Hansson,
    Åse
    2011 Ansvar för matematiklärande - effekter av undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet
    (Göteborg studies in educational sciences, 313). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Fulltext
    Kilhamn,
    Cecilia
    2011 Making sense of negative numbers
    (Gothenburg Studies of Educational Sciences, 304). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Fulltext
    Lindström,
    Paulina
    2011 Understanding as experiencing a pattern
    (Lund University cognitive studies, 150). Lund. Lund University.
    Abstract
    Lundberg,
    Anna L.V.
    2011 Proportionalitetsbegreppet i den svenska gymnasiematematiken: en studie om läromedel och nationella prov
    (Linköping studies in science and technology. Thesis, 1498) (Studies in science and technology education, 44)
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Mehanovic,
    Sanela
    2011 The potential and challenges of the use of dynamic software in upper secondary mathematics: students’ and teachers’ work with integrals in GeoGebra based environments
    (Linköping Studies in Science and Technology. Thesis, 1499) Linköping: Linköpings universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Pettersson,
    Eva
    2011 Studiesituationen för elever med särskilda matematiska förmågor
    (Linnaeus University Dissertations, 48). Växjö, Kalmar. Linnaeus University Press.
    Fulltext
    Reis,
    Maria
    2011 Att ordna, från ordning till ordning - yngre förskolebarns matematiserande
    (Göteborg studies in educational sciences, 314). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Fulltext
    Sjögren,
    Jörgen
    2011 Concept formation in mathematics
    (Acta Philosophica Gothoburgensia, 27). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Fulltext
    Sönnerhed,
    Wang Wei
    2011 Mathematics textbooks for teaching: an analysis of content knowledge and pedagogical content knowledge concerning algebra in mathematics textbooks in Swedish upper secondary education
    Göteborg: Göteborgs universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Binde,
    Andrew
    2010 Conceptions of mathematics teacher education thoughts among teacher educators in Tanzania
    Åbo. Åbo Akademis förlag.
    Abstract
    Björklund Boistrup,
    Lisa
    2010 Assessment discourses in mathematics classrooms - a multimodal social semiotic study
    Doctoral Thesis from the department of Mathematics and Science Education, 4). Stockholm. Stockholms universitet.
    Fulltext
    Gahamanyi,
    Marcel
    2010 Mathematics at work - a study of mathematical organisations in Rwandan workplaces and educational settings
    (Linköping studies in behavioural sciences and learning, 150). Linköping. Linköpings universitet.
    Fulltext
    Jannok Nutti,
    Ylva
    2010 Ripsteg mot spetskunskap i samisk matematik - lärares perspektiv på transformeringsaktiviteter i samisk förskola och sameskola
    (Doctoral thesis / Luleå University of Technology). Luleå. Luleå Tekniska Universitet.
    Fulltext
    Kullberg,
    Angelika
    2010 What is taught and what is learned - professional insights gained and shared by teachers of mathematics
    (Göteborg studies in educational sciences, 293). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Fulltext
    Lindberg,
    Lisbeth
    2010 Matematiken i yrkesutbildningen: möjligheter och begränsningar
    (Licentiate thesis / Luleå University of Technology) Luleå: Luleå tekniska universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Norén,
    Eva
    2010 Flerspråkiga matematikklassrum - diskurser i grundskolans matematikundervisning
    (Doctoral Thesis from the department of Mathematics and Science Education, 5). Stockholm. Stockholms universitet.
    Fulltext
    Palmer,
    Anna
    2010 Att bli matematisk - matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna
    Doktorsavhandlingar från Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 167). Stockholm. Stockholms universitet.
    Fulltext
    Persson,
    Per-Eskil
    2010 Räkna med bokstäver - en longitudinell studie av vägar till en förbättrad algebraundervisning på gymnasienivå
    en longitudinell studie av vägar till en förbättrad algebraundervisning på gymnasienivå. Luleå. Luleå tekniska universitet.
    Fulltext
    Stenhag,
    Staffan
    2010 Betyget i matematiken - vad ger grundskolans matematikbetyg för information?
    (Studia Didactica Upsaliensis, 3). Uppsala. Uppsala universitet.
    Fulltext
    Ärlebäck,
    Jonas Bergman
    2010 Mathematical modelling in upper secondary mathematics education in Sweden - a curricula and design study
    (Linköping studies in science and technology. Dissertations, 1289). Linköping. Linköpings universitet.
    Fulltext
    Bråting,
    Kajsa
    2009 Studies in the conceptual development of mathematical analysis
    (Uppsala Dissertations in Mathematics, 64). Uppsala. Uppsala universitet.
    Fulltext
    Dash,
    Ingrid
    2009 Felxibility in knowing school mathematics in the contexts of a Swedish and an Indian school class
    Lund. Lund University.
    Fulltext
    Kling Sackerud,
    Lili-Ann
    2009 Elevers möjlighet att ta ansvar för sitt eget lärande i matematik - en skolstudie i postmodern tid
    (Doktorsavhandling i pedagogiskt arbete, 32). Umeå. Umeå universitet.
    Fulltext
    Klisinska,
    Anna
    2009 The fundamental theorem of calculus - a case study into the didactic transposition of proof
    (Doctoral thesis / Luleå University of Technology, 2009). Luleå. Luleå Tekniska Universitet.
    Fulltext
    Lantz-Andersson,
    Annika
    2009 Framing in educational practices - learning activity, digital technology and the logic of situated action
    (Göteborg studies in educational sciences, 278). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Fulltext
    Persson,
    Elisabeth
    2009 Det kommer med tiden - från lärarstudent till matematiklärare
    Stockholm. Stockholms universitet.
    Fulltext
    Stadler,
    Erika
    2009 Stadieövergången mellan gymnasiet och universitet - matematik och lärande ur ett studerandeperspektiv
    (Acta Wexionensia, 195/2009). Växjö. Växjö University.
    Fulltext
    Sumpter,
    Lovisa
    2009 On aspects of mathematical reasoning - affect and gender
    (Doctoral thesis / University of Umeå, Department of Mathematics, 41). Umeå. Umeå universitet.
    Fulltext
    Wernberg,
    Anna
    2009 Lärandets objekt - vad elever förväntas lära sig, vad görs möjligt fördem att lära och vad de faktiskt lär sig under lektionerna
    (Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete, 32) Skrifter utgivna vid Högskolan Kristianstad, 2009:2). Umeå & Kristianstad. Umeå univ., Högskolan Kristianstad.
    Fulltext
    Häggström,
    Johan
    2008 Teaching systems of linear equations in Sweden and China - what is made possible to learn?
    (Göteborg studies in educational sciences, 262). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Fulltext
    Lundin,
    Sverker
    2008 Skolans matematik - en kritisk analys av den svenska skolmatematikens förhistoria, uppkomst och utveckling
    Acta Universitatis Upsaliensis. Studier i utbildnings- och kultursociologi, 2). Uppsala. Uppsala universitet.
    Fulltext
    Långström,
    Peder
    2008 Matematikelevers strategier för fel- och hjälpsökning
    (Licentiate thesis / Research report in mathematics education, 2008:1). Umeå, Umeå Universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Pejlare,
    Johanna
    2008 On axioms and images in the history of mathematics
    (Uppsala dissertations in mathematics, 53). Uppsala. Uppsala universitet.
    Fulltext
    Pettersson,
    Eva
    2008 Hur matematiska förmågor uttrycks och tas om hand i en pedagogisk praktik
    (Reports from MSI, 08030).Växjö: Växjö universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Pettersson,
    Kerstin
    2008 Algoritmiska, intuitiva och formella aspekter av matematiken i dynamiskt samspel - en studie av hur studenter nyttjar sina begreppsuppfattningar inom matematisk analys
    Göteborg. Chalmers Tekniska Högskola och Göteborgs universitet
    Fulltext
    Riesbeck,
    Eva
    2008 På tal om matematik matematiken, vardagen och den matematikdidaktiska diskursen
    (Linköping Studies in Behavioural Sciences, 129). Linköping. Linköpings universitet.
    Fulltext
    Sumpter,
    Lovisa
    2008 Affect and reasoning
    (Research reports in mathematics education, 2008:3) Umeå: Umeå universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Björklund,
    Camilla
    2007 Hållpunkter för lärande - småbarns möten med matematik
    Åbo. Åbo Akademis förlag.
    Fulltext
    Hatami,
    Reza
    2007 Reguladetri: en retorisk räknemetod speglad i svenska läromedel från 1600-talet till början av 1900-talet
    (Reports from MSI, 07005). Växjö: Växjö universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Jannok Nutti,
    Ylva
    2007 Matematiskt tankesätt inom den samiska kulturen: utifrån samiska slöjdares och renskötares berättelser(Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2007:03). Luleå: Luleå tekniska universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Olteanu,
    Constanta
    2007 Vad skulle x kunna vara? - andragradsekvation och andragradsfunktion som objekt för lärande
    (Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete, 19). Umeå. Umeå universitet.
    Fulltext
    Prytz,
    Johan
    2007 Speaking about geometry - a study of geometry textbooks and literature on geometry instruction for elementary and lower secondary levels in Sweden, 1905-1962, with a special focus on professional debates
    (Uppsala dissertations in mathematics, 49). Uppsala. Uppsala University.
    Fulltext
    Taflin,
    Eva
    2007 Matematikproblem i skolan - för att skapa tillfällen till lärande
    (Doctoral thesis - University of Umeå, Department of mathematics, 39). Umeå. Umeå Universitet.
    Fulltext
    Attorps,
    Iiris
    2006 Mathematics teachers' conceptions about equations
    Helsinki. University of Helsinki.
    Abstract
    Bergqvist,
    Ewa
    2006 Mathematics and mathematics education - two sides of the same coin - some results on positive currents related to polynomial convexity and creative resoning in university exams in mathematics
    (Doctoral thesis / Umeå University, Department of Mathematics and Mathematical Statistics 36). Umeå. Umeå University.
    Fulltext
    Bjerneby Häll,
    Maria
    2006 Allt har förändrats och allt är sig likt - en longitudinell studie av argument för grundskolans matematikundervisning
    Linköping studies in Educational Psychology, 110). Linköping. Linköpings universitet.
    Fulltext
    Boesen,
    Jesper
    2006 Assessing mathematical creativity - comparing national and teacher made tests, explaining differences and examining impact
    Doctoral thesis - University of Umeå, Department of mathematics, 34). Umeå. Umeå University.
    Fulltext
    Eklöf,
    Hanna
    2006 Motivational beliefs in the TIMSS 2003 context theory, measurement and relation to test performance
    (Academic dissertation at the Department of Educational Measurement, 2). Umeå. Umeå Universitet.
    Fulltext
    Engström,
    Lil
    2006 Möjligheter till lärande i matematik - lärares problemformuleringar och dynamisk programvara
    (Studies in educational sciences, 81). Stockholm. HLS förlag.
    Abstract
    Fransson,
    Torbjörn
    2006 Artefacts and objectification of mathematical knowledge: a study of students' interaction with concrete material in analytic geometry
    (Reports from MSI, 06044). Växjö: Växjö universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Hansson,
    Örjan
    2006 Studying the views of preservice teachers on the concept of function
    (Doctoral thesis / Luleå University of Technology, 2006:22). Luleå. Luleå Tekniska Universitet.
    Fulltext
    Hemmi,
    Kirsti
    2006 Approaching proof in a community of mathematical practice
    Stockholm. Stockholm University.
    Fulltext. Skolportens intervju
    Jakobsson-Åhl,
    Teresia
    2006 Algebra in upper secondary mathematics: a study of a selection of textbooks used in the years 1960-2000 in Sweden
    (Licentiat Thesis / Lule University of Technology, 2006:33). Luleå: Luleå Tekniska Universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Johansson,
    Monica
    2006 Teaching mathematics with textbooks - a classroom and curricular perspective
    (Doctoral thesis / Luleå University of Technology, 2006:23). Luleå. Luleå Tekniska Universitet.
    Fulltext
    Juter,
    Kristina
    2006 Limits of functions - university students' concept development
    (Doctoral thesis / Luleå University of Technology, 2006:08). Luleå. Luleå Tekniska Universitet.
    Fulltext
    Mouwitz,
    Lars
    2006 Matematik och bildning - berättelse, gräns, tystnad
    (Trita-IEO, 2006:12). Stockholm. Dialoger.
    Abstract
    Nilsson,
    Per
    2006 Exploring probabilistic reasoning - a study of how students contextualise compound chance encounters in explorative settings
    (Acta Wexionensia ". 103/2006).",Växjö". Växjö University Press.
    Fulltext
    Persson,
    Elisabeth
    2006 Det smyger sig in hela tiden: om tankestilar och traditioner i utbildningen för blivande matematiklärare
    Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Ryve,
    Andreas
    2006 Approaching mathematical discourse - two analytical frameworks and their relation to problem solving interactions
    (Mälardalen University press Dissertations, 30). Västerås. Mälardalen University.
    Fulltext
    Sjöberg,
    Gunnar
    2006 Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
    (Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete, 7). Umeå. Umeå universitet.
    Fulltext
    Österholm,
    Magnus
    2006 Kognitiva och metakognitiva perspektiv på läsförståelse inom matematik
    (Linköping studies in science and technology. Dissertation, 1057). Linköping. Linköpings universitet.
    Fulltext
    Brändström,
    Anna
    2005 Differentiated tasks in mathematics textbooks: an analysis of the levels of difficulty
    (Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2005:18). Luleå: Luleå tekniska universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Eriksson,
    Göta
    2005 Tidig aritmetisk kunskapsbildning - ett radikalkonstruktivistiskt perspektiv
    (Studies in educational sciences, 76). Stockholm. HLS förlag.
    Abstract
    Hannula,
    Minna
    2005 Spontaneous focusing on numerosity in the development of early mathematical skills
    (Turun yliopiston julkaisuja Sarja B Humaniora, 282). Turku. Turun yliopisto.
    Abstract
    Nilsson,
    Gunnar
    2005 Att äga pi - praxisnära studier av lärarstudenters arbete med geometrilaborationer
    (Göteborg studies in educational sciences 228). Göteborgs universitet
    Abstract
    Persson,
    Per-Eskil
    2005 Bokstavliga svårigheter: faktorer som påverkar gymnasieelevers algebralärande
    (Licentiatuppsats / Luleå tekniska universitet, 2005:09) Luleå tekniska universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Bråting,
    Kajsa
    2004 A study of the development of concepts in mathematics
    (U.U.D.M. report, 2004:21). Uppsala: Uppsala universitet
    (Licentiatavhandling)
    Referens
    Hansson,
    Örjan
    2004 Preservice teachers‚ view on the concept of function : a study including the utilization of concepts maps
    (Luleå University of Technology, 2004:49). Luleå tekniska universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Juter,
    Kristina
    2004 Learning Limits of Functions, university students' development during a basic course in mathematics
    (Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2003:70) Luleå: Luleå tekniska universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Abstract
    Löwing,
    Madeleine
    2004 Matematikundervisningens konkreta gestaltning - en studie av kommunikationen lärare - elev och matematiklektionens didaktiska ramar
    (Göteborg studies in educational sciences, 208). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Fulltext
    Nyström,
    Peter
    2004 Rätt mätt på prov - om validering av bedömningar i skolan
    (Akademiska avhandlingar vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 71). Umeå. Umeå universitet.
    Fulltext
    Pejlare,
    Johanna
    2004 Torsten Brodén and the principles of geometry
    (Department of Mathematics, Chalmers University of Technology and Göteborg University, 2004:56). Göteborg: Chalmers tekniska högskola.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Pettersson,
    Kerstin
    2004 Samspel mellan intuitiva idéer och formella bevis: en fallstudie av universitetsstudenters arbete med en analysuppgift
    (Department of Mathematics, Chalmers University of Technology and Göteborg University, 2004:44) Göteborg: Chalmers tekniska högskola.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Prytz,
    Johan
    2004 A study of the angle of contact: with a special focus on John Wallis' conception of quantities and angles
    (U.U.D.M. report, 2004:30) Uppsala: Uppsala university.
    (Licentiatavhandling)
    Referens
    Wolf-Watz,
    Margareta
    2004 Becoming a teacher in mathematics and science: a study of the transition from initial teacher education to school practice
    (Licentiatavhandlingar vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 19). Umeå: Umeå universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Österholm,
    Magnus
    2004 Läsa matematiska texter: förståelse och lärande i läsprocessen
    (Linköping studies in science and technology. Thesis, 1134). Linköping: Linköpings universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Bentley,
    Per-Olof
    2003 Mathematics teachers and their teaching
    (Göteborg studies in educational sciences, 191). Göteborg. Göteborgs universitet.
    Abstract
    Bremler,
    Niklas
    2003 Matteboken som redskap och aktör - en studie av hur derivata introduceras i svenska läroböcker 1967-2002
    Lärarhögskolan, Stockholm
    (Licentiatavhandling)
    Referens
    Foisack,
    Elsa
    2003 Döva barns begreppsbildning i matematik
    (Malmö studies in educational studies, 2003:7). Malmö. Lärarutbildningen.
    Fulltext
    Johansson,
    Monica
    2003 Textbooks in mathematics education: a study of textbooks as the potentially implemented curriculum
    (LLuleå University of Technology, 2003:65). Luleå tekniska universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Mattson,
    Linda
    2013 Tracking mathematical giftedness in an egalitarian context
    Göteborg. Göteborgs universitet.
    Fulltext
    Nilsson,
    Per
    2003 Elevers förståelse av en slumpsituation – en fallstudie av hur elever i årskurs 7 tolkar och hanterar aspekter av sannolikhet aktualiserade i ett tärningsspel
    (Reports from MSI, 03119) Växjö: Växjö universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Abstract
    Ryve,
    Andreas
    2003 Concept mapping in linear algebra
    (Mälardalen University Licentiate Thesis, 21) Västerås: Mälardalens högskola.
    (Licentiatavhandling)
    Abstract
    Samuelsson,
    Joakim
    2003 Nytt, på nytt sätt? En studie över datorn som förändringsagent av matematikundervisningens villkor, metoder och resultat i skolår 7-9
    Uppsala universitet. Pedagogiska institutionen.
    Abstract
    Taflin,
    Eva
    2003 Problemlösning och analys av rika matematiska problem
    (Research reports in mathematics education, 2003:5) Umeå: Umeå universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Abstract
    Bjerneby Häll,
    Maria
    2002 Varför undervisning i matematik? Argument för matematik i grundskolan - i läroplaner, läroplansdebatt och hos blivande lärare
    (FiF-avhandling, 60) Linköping: Linköping university.
    (Licentiatavhandling)
    Referens
    Linnanmäki,
    Karin
    2002 Matematikprestationer och självuppfattning - en uppföljningsstudie i relation till skolspråk och kön
    Åbo. Åbo Akademis förlag.
    Referens
    Palm,
    Torulf
    2002 The realism of mathematical school tasks - features and consequenses
    (Doctoral thesis / University of Umeå, Department of Mathematics, 24). Umeå. Umeå universitet.
    Referens
    Bergqvist,
    Tomas
    2001 To explore and verify in mathematics
    (Doctoral thesis - University of Umeå, Department of Mathematics, 21). Umeå. Umeå university.
    Fulltext
    Emanuelsson,
    Jonas
    2001 En fråga om frågor - hur lärares frågor i klassrummet gör det möjligt att få reda på elevernas sätt att förstå det som undervisningen behandlar i matematik och naturvetenskap
    (Göteborg studies in educational sciences, 168). Göteborg. Göteborg Universitatis Gothoburgensis.
    Fulltext
    Eriksson,
    Göta
    2001 Talbegreppets utveckling: ett radikalkonstruktivistiskt perspektiv
    (Individ, omvärld och lärande/Forskning, 7). Stockholm: Lärarhögskolan.
    (Licentiatavhandling)
    Referens
    Lithner,
    Johan
    2001 Undergraduate learning difficulties and mathematical reasoning
    (Tekster fra IMFUFA, 399). Roskilde. Roskilde university.
    Abstract
    Möllehed,
    Ebbe
    2001 Problemlösning i matematik - en studie av påverkansfaktorer i årskurserna 4-9
    (Studia psychologica et paedagogica Series altera, 157). Malmö. Institutionen för pedagogik, Lärarhögskolan.
    Abstract
    Häggblom,
    Lisen
    2000 Räknespår - barns matematiska utveckling från 6 till 15 års ålder
    Åbo. Åbo akademis förlag.
    Referens
    Lingefjärd,
    Thomas
    2000 Mathematical modeling by prospective teachers using technology
    Athens. University of Georgia.
    Fulltext
    Riesbeck,
    Eva
    2000 Interaktion och problemlösning: att kommunicera om och med matematik
    (FiF-avhandling, 42). Linköping: Linköpings universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Fulltext
    Engström,
    Lil
    1999 Teaching based on a constructive perspective supported by a computer programLondon: South Bank University.
    (Licentiatavhandling)
    Abstract
    Hedenborg,
    Maj-Lene
    1999 Cognitive strategies in simple addition and subtraction - process models based on analyses of response latensies and retrospective verbal reports.
    Stockholm. Stockholms universitet.
    Abstract
    Runesson,
    Ulla
    1999 Variationens pedagogik - skilda sätt att behandla ett matematiskt innehåll
    (Göteborg studies in educational sciences, 129). Göteborg. Göteborg Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Abstract
    Dahland,
    Göte
    1998 Matematikundervisning i 1990-talets gymnasieskola. Ett studium av hur en didaktisk tradition har påverkats av informationsteknologins verktyg
    (Rapport 1998:05). Göteborg. Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik.
    Abstract
    Åberg-Bengtsson,
    Lisbeth
    1998 Entering a graphicate society - young children learning graphs and charts
    (Göteborg studies in educational sciences, 127). Göteborg. Göteborg Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Referens
    Engström,
    Arne
    1997 Reflektivt tänkande i matematik - om elevers konstruktioner av bråk
    (Studia psychologica et paedagogica, 128). Stockholm. Almqvist & Wisell International.
    Abstract
    Olsson,
    Magnus
    1997 Swedish numerals in an international perspective
    (Lundastudier i nordisk språkvetenskap, 50). Lund. Lunds universitet.
    Abstract
    Sandahl,
    Anita
    1997 Skolmatematiken - kultur eller myt? mot en bestämning av matematikens didaktiska identitet
    (Linköping studies in education and psychology, 51). Linköping. Linköping university.
    Abstract
    Wikström,
    Hugo
    1997 Att förstå förändring - modellbyggande, simulering och gymnasieelevers lärande
    (Göteborg studies in educational sciences, 114). Göteborg. Göteborg Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Abstract
    Chen,
    Xiaoda
    1996 Quality schooling with limited resources - an international comparison of mathematics and science education in China, Korea and Hungary
    (Studies in comparative and international education, 37). Stockholm. Institute of International Education.
    Abstract
    Dunkels,
    Andrejs
    1996 Contributions to mathematical knowledge and its acquisition
    (Doctoral thesis Tekniska högskolan i Luleå, 202D). Luleå. Luleå university, Department of Mathematics.
    Abstract
    Ekeblad,
    Eva
    1996 Children - learning - numbers. A phenomenographic excursion into first-grade children's arithmetic
    (Göteborg studies in educational sciences, 105). Göteborg. Göteborg Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Abstract
    Kapborg,
    Inez
    1995 Evaluation of Swedish nursing education and professional practice
    Stockholm. HLS förlag.
    Abstract
    Häggblom,
    Lisen
    1994 Matematik på barnets villkor: en teoretisk och empirisk utgångspunkt för inlärning och utveckling av lågstadiets matematikundervisning
    Åbo: Åbo Akademi.
    (Licentiatavhandling)
    Referens
    Wyndhamn,
    Jan
    1993 Problem-solving revisited - on school mathematics as a situated practice
    (Linköping studies in arts and science, 98). Linköping. Linköping university.
    Abstract
    Ahlberg,
    Ann
    1992 Att möta matematiska problem - en belysning av barns lärande
    (Göteborg studies in educational sciences, 0436-112187). Göteborg. Göteborg Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Abstract
    Löthman,
    Anna
    1992 Om matematikundervisning - innehåll, innebörd och tillämpning - en explorativ studie av matematikundervisning inom kommunal vuxenutbildning och på grundskolans högstadium belyst ur elev- och lärarperspektiv
    (Uppsala studies in education, 40). Stockholm. Almqvist & Wiksell International.
    Abstract
    Bergsten,
    Christer
    1990 Matematisk operativitet - en analys av relationen mellan form och innehåll i skolmatematik
    (Linköping studies in education Dissertations, 29). Linköping. Linköping university.
    Abstract
    Hedrén,
    Rolf
    1990 Logoprogrammering på mellanstadiet - en studie av fördelar och nackdelar med användning av Logo i matematik-undervisningen under årskurserna 5 och 6 i grundskolan
    (Linköping studies in education Dissertations, 28). Linköping. Linköping University.
    Abstract
    Pettersson,
    Astrid
    1990 Att utvecklas i matematik - en studie av elever med olika prestationsutveckling
    (Studies in education and psychology, 25). Stockholm. Almqvist & Wiksell international.
    Abstract
    Wyndhamn,
    Jan
    1988 Tankeform och problemmiljö: skolan som kontext för tänkande i elementär matematik
    (Rapport / Universitetet i Linköping, Institutionen för pedagogik och psykologi ; 126). Linköping: Universitetet i Linköping.
    (Licentiatavhandling)
    Referens
    Neuman,
    Dagmar
    1987 The origin of arithmetic skills - a phenomenographic approach
    (Göteborg studies in educational sciences, 62). Göteborg. Göteborg Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Abstract
    Hellström,
    Leif
    1985 Undervisningsmetodisk förändring i matematik - villkor och möjligheter
    (Studia psychologica et paedagogica Series altera, 79). Malmö. Liber Förlag/Gleerup.
    Abstract
    Warg,
    Lars-Erik
    1983 The effect of task content on performance in probabalistic inference tasks
    Department of Psychology, University of Uppsala. Uppsala universitet
    Abstract
    Allwood,
    Carl Martin
    1982 Knowledge, technique, and detection of errors in statistical problem solving
    (Göteborg psychological reports, 12:2). Göteborg. Göteborgs universitet.
    Abstract
    Lybeck,
    Leif
    1981 Arkimedes i klassen - en ämnespedagogisk berättelse
    (Göteborg studies in educational sciences, 37). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Abstract
    Kristiansson,
    Margareta
    1979 Matematikkunskaper Lgr 62, Lgr 69/Knowledge of mathematics curriculum 62, curriculum 69
    (Göteborg studies in educational sciences, 29). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis.
    Abstract
    Håstad,
    Matts
    1978 Matematikutbildningen från grundskola till teknisk högskola i går - idag - i morgon [Training in mathematics from grade school to technical university yesterday - today - tomorrow]
    (Trita-EDU, 016). Stockholm
    Abstract
    Noonan,
    Richard D.
    1976 School resources, social class, and student achievement - a comparative study of school resource allocation and the social distribution of mathematics achievement in ten countries
    (IEA monograph studies, 5). Stockholm. Almqvist & Wiksell international.
    Abstract
    Holmberg,
    Ingrid
    1975 Effects of some trials to improve mathematics teaching
    (Studia psychologica et paedagogica Series altera, 26). Lund. Gleerup.
    Abstract
    Larsson,
    Inger
    1973 Individualized mathematics teaching - results from the IMU project in Sweden
    (Studia psychologica et paedagogica Series altera, 21). Lund. Lund University.
    Abstract
    Müllern,
    Henrik
    1971 Individualiserad matematikundervisning på mellanstadiet: licentiatavhandling i pedagogik ht 1970
    (Rapport, 27). Umeå: Lärarhögskolan i Umeå.
    (Licentiatavhandling)
    Referens
    Albihn,
    Erland
    1968 Kunskaper i matematik efter ett års skolgång i olika differentieringsformer
    (Licentiatavhandlingar från Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet). Göteborg: Göteborgs universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Referens
    Ekman,
    Bengt
    1968 Teaching geometry in grade four - three experimental studies carried out in a practical educational situation
    (Studia scientiae paedagogicae Upsaliensia, 10). Stockholm
    Summary
    Postlethwaite,
    Neville
    1967 School organization and student achievement - a study based on achievement in mathematics in twelve countries
    (Stockholm studies in educational psychology. 0562-1089". 15).
    Abstract
    Almstedt,
    Stig
    1965 Kunskapsdiagnos: en deskriptiv studie över kunskapsdiagnosens nuvarande ställning jämte en undersökning om diagnostisk metod i ämnet matematik i grundskolans fjärde årskurs
    Uppsala: Uppsala universitet.
    (Licentiatavhandling)
    Referens
    Dahllöf,
    Urban
    1960 1957 års skolberedning. Kursplaneundersökningar i matematik och modersmålet empiriska studier över kursinnehållet i den grundläggande skolan
    (Statens offentliga utredningar, 1960:15). Stockholm. Stockholms högskola.
    Summary
    Werdelin,
    Ingvar
    1958 The mathematical ability - experimental and factorial studies
    (Studia psychologica et paedagogica. Series altera 9). Lund. Lund university.
    Summary
    Wictorin,
    Mauritz
    1952 Bidrag till räknefärdighetens psykologi - en tvillingundersökning
    [Akad. avh. Göteborgs högsk]. Göteborg. [Gumpert].
    Summary
    Jonsson,
    Karl Gustav
    1919 Undersökningar rörande problemräkningens förutsättningar och förlopp.
    Uppsala. Almqvist & Wiksell.
    Abstract
    Dahlin,
    Ernst Mauritz
    1875 Bidrag till de matematiska vetenskapernas historia i Sverige före 1679.
    Uppsala
    Referens
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!